life is a maze and love is a riddle

En ole koskaan odottanut muuttoa yhtä innolla kuin nyt. Oon samaa mieltä joka kerta kun muutan. Tällä kertaa olen sentään osannut kanavoida intoni pakkaamiseen jo huikean paljon ennen viimeistä iltaa. Tavaraa on mennyt myyntiin, lähdössä kierrätyskeskukseen ja upotettu roskikseen uskomattomia määriä. Edelleenkin myös havaitsen karun faktan, että puolet omaisuudestani on ammattiin liittyvää tarpeistoa. On sovitusnukkea, konetta, lankoja, ainakin kymmenen laatikkoa materiaaleja, nappeja, koruja, osia, vaikka sun mitä. Lisäksi on kaikki ammatillinen paperitavara kirjoista kaavoihin ja Companyista Trendeihin. Muista lehdistä olen sentään jo luopunut. Keittiön, makkarin ja olohuoneen pakkaaminen on ollut ihan iisiä verrattuna työhuoneen operointiin.

"Toisinaan kuvittelen olevani jossain muualla" (c) Salla Mikkola

”Toisinaan kuvittelen olevani jossain muualla” (c) Salla Mikkola

 

Muuttopakkaaminen on aina myös jonkinlainen inventaario menneeseen elämään. Mulla on pari (okei. kolme. 3. kyllä.) laatikollista erinäistä historiikkia itsestäni lapsuudesta tähän päivään. On päiväkirjoja, kalentereita, kirjevihkoja, kirjeitä, kortteja, festaripasseja, koulutöitä, eeppisimpiä esseitä sun muita räpellyksiä. Äsken karsiessani niiden joukosta roskiskelpoista materiaalia pois törmäsin vitosluokan ystäväkirja-koulukalenteriini. Huomioita:
– Osasin siihen liimatussa tarrakuvassa sekä pitää silmät auki että hymyillä nätisti. Kuva oli kylläkin jo nelosluokalta peräisin, vitosella irvistin jo.
– Oon tykännyt hyvästä musiikista jo silloin, nimim. Garbage-fangirl -87
– Lempijuomaani oli vesi ja inhokkia kokis, edelleen on voimassa tämä rasismini mustia limppareita kohtaan
– Edelleenkin rakastan –urheilulajit on jääkiekko ja ratsastus, ensimmäistä myös harrastan
– Suurin haaveeni -kohdassa on valhe. Mä oon näin jälkikäteen melko varma, että se on ollut oma hevonen tai pääsy ensimmäisenä naisena NHL:lään. Silti tykkäsin aika kovasti siitä, mitä siitä luin. Stylistin ammatti. Niin olin kirjoittanut.

Vitosluokka. Siitä on aikaa kuusitoista vuotta. Se on ollut syksyä 1998. Olen ollut yhdeksänvuotias. Ja oon haaveillut että musta tulee isona stylisti. Kaiken sen raivokkaan höntsäjäkiksen ja hepanhoitamisen keskellä oon käynyt koiran kanssa lenkillä (RIP rakas Nöpö!) ja haaveillut että oisin isona stylisti. Isoa musta ei ole tullut, pituutta on alle metri kuudenkymmenen, mutta rokki-ikä on saavutettu, edelleen lenkkeilen koirien kanssa ja musta on jotenkin hassusti matkan varrella kuoriutunut myös stailauksia tehnyt puvustaja. Hitto, isot propsit sille pikku-Annille, joka vietti aikaansa keskellä korpea hepankakkaa lapioiden, pitkin metsiä rämpien ja telkkarin edessä lätkää seuraten. Siitä maailmasta oli muoti ja teatteri kovin kaukana, mutta niin vaan on mutkiteltu matka tähän pisteeseen saakka. Ja yhtä isot propsit vuoden takaiselle itselleni, kun yli kymmenen vuoden tauon jälkeen kasasin oman mimmihöntsälätkäporukan ja itseni takaisin hokkareille kampesin. Torstai-iltana pääsen kiristämään nauhat ekaa kertaa tälle talvelle.

Emmä tiiä. Just nyt vaan tuntuu, että mä oon ihan hyvä tyyppi. Ehkä edelleen pieni, silti ihan aikuinen, mutta onnellinen ja uskollinen sille, kuka oikeasti olen. En oo hylännyt itseäni, vaikka maailma on välillä yrittänyt siihen taivuttaa. Samoista asioista innostun edelleen yhtä suurella palolla kuin yhdeksänvuotiaanakin. Joo, tiedetään, puoli viideltä maanantain vastaisena yönä fiksut ihmiset ovat nukkumassa, eivätkä istu laatikkomeren keskellä työhuoneen lattialla ja vuodata blogeihinsa lapsuusmuistojaan. Siksi en väittänytkään että päivääkään elämässäni fiksu olisin ollut. Mutta onnellinen olen. Ja unelmani toteuttanut. Se on aika paljon se.

 

Yksi kommentti artikkeliin ”life is a maze and love is a riddle

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s